عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 9 تير 1395
بازدید : 107
نویسنده : ایمان علیزاده

گاستریت یا التهاب لایه مخاطی معده از موذی‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش است که در درازمدت ممکن است به زخم معده و در نهایت به سرطان بیانجامد. اما نکاتی وجود دارد که رعایت آن می‌تواند از پیشروی بیماری جلوگیری کند. در ادامه با مجله خبری فرادون همراه باشید.

دستگاه گوارش ما گاه تحت تاثیر عواملی چون خشم، فشار روانی و یا رفتارهای غذایی مانند خوراکی‌های تند و نوشیدن بیش از اندازه الکل و قهوه واکنش نشان می‌دهد. این ناراحتی با تهوع، درد در بخش فوقانی شکم یا احساس کسالت بروز می‌کند. حتی امکان مشکلات گوارشی چون اسهال نیز وجود دارد. این‌ها می‌توانند از نشانه‌های التهاب دیواره یا ورم معده باشند.

اغلب افراد با بروز این ناراحتی‌ها به داروخانه می‌روند و بعد از مشاوره داروهای مجاز بدون نسخه پزشک را خریداری و استفاده می‌کنند. ممکن است گاهی استفاده از این داروها برای تسکین درد کافی باشد اما نمی‌توان به خوددرمانی بسنده کرد. اگر این ناراحتی‌ها بیش از دو هفته به درازا بکشند و یا ناگهانی بروز کنند، باید به پزشک مراجعه شود.

پزشک پرسش‌هایی در باره رفتارهای غذایی و شیوه زندگی از بیمار می‌پرسد. از بخش فوقانی شکم او سونوگرافی می‌کند و برای تشخیص دقیق‌تر بیماری واکنش‌های معده را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

گونه‌های مختلف بیماری

ورم حاد معده (گاستریت حاد) با خوردن غذای آلوده، نوشیدن الکل و برخی داروها آشکار می‌شود و زود نیز فروکش می‌کند.

ورم مزمن معده (گاستریت مزمن) به گونه‌ای دیگر پیشروی می‌کند. نخست هیچ نشانه‌ای ندارد و سپس موذیانه گسترش می‌یابد. ممکن است علائم هشداردهنده‌ای چون درد در بخش فوقانی شکم، نفخ، بوی بد دهان و احساس سنگینی شدید در معده آشکار شود. انواع مختلف ورم مزمن معده را با گونه‌های آ، بی‌ و سی متمایز می‌کنند.

ورم معده نوع B از دیگر گونه‌ها شایع‌تر است. این گونه از طریق هلیکوباکتر پیلوری که گونه‌ای از باکتری هلیکوباکتر است ایجاد می‌شود. این باکتری در معده اغلب خود را با علائمی خفیف و گذرا به صورت تهوع، درد شکمی، اسهال و بی‌اشتهایی نشان می‌دهد.

گاه نیز هیچگونه علائمی ندارد. اما گاه نیز مکانیسم دفاعی معده را ضعیف کرده و موجب عفونت دیواره معده می‌شود. در این صورت چنانچه به موقع مداوا انجام نشود ممکن است به زخم معده یا سرطان منجر شود. درمان با مصرف آنتی‌بیوتیک به مدت دو تا سه هفته صورت می‌گیرد.

ورم معده نوع A شیوع کمتری نسبت به نوع B دارد و التهاب خودایمن نیز نامیده می‌شود و علت آن حمله پادتن‌ها (آنتی‌‌بادی‌ها) به سلول‌‌های دیواره معده است. در این موارد باید از داروهای ضد اسید معده استفاده شود.

ورم معده نوع C در اثر التهاب شیمیایی داروهای مسکن حاوی آسپرین یا ایبوپروفن (ایبوبروفن) به‌ وجود می‌آید. کسانی که از این داروها استفاده می‌کنند باید با پزشک خود مشورت کنند.

افرادی که مبتلا به نوع پیشرفته التهاب معده هستند باید به طور مرتب زیر نظر پزشک معالج خود باشند زیرا در برخی موارد خطر ابتلا به سرطان نیز وجود دارد. تشخیص هر چه زودتر تومورهای سرطانی امکان درمان به موقع را افزایش می‌دهد.

به طور کل توصیه می‌شود افراد کمتر در معرض استرس قرار گیرند، رژیم غذایی کم‌چرب داشته باشند و تعداد وعده‌های غذایی کوچک و کم حجم را در طی روز افزایش دهند.

منبع: مجله خبری فرادون



:: برچسب‌ها: بیماری معده , التهاب معده , مجله خبری فرادون ,
تاریخ : دو شنبه 31 خرداد 1395
بازدید : 162
نویسنده : ایمان علیزاده


اگر جزو افرادی هستید که دوست دارید نوشیدنی‌های گرم را به محض آماده شدن صرف کنید، بهتر است در عادت خود تجدید نظر کنید، چراکه مرکز تحقیقات سرطان سازمان ملل متحد، اعلام کرده که خوردن نوشیدنی‌های بسیار داغ عاملی برای ابتلا به سرطان است، البته خود نوشیدنی‌ها را نمی‌توان عاملی برای ابتلا به سرطان خواند. با مجله خبری فرادون همراه باشید.

مرکز سرطان شناسی سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی اعلام کرده که خوردن نوشیدنی‌های بسیار داغ یکی از عواملی است که باعث بروز سرطان می‌شود، البته این نهاد اعلام کرده که قهوه و دمنوش‌های گیاهی را نمی‌توان به خودی خود عاملی برای ابتلا به سرطان توصیف کرد، پس در صورتی که جزو افرادی هستید که نوشیدنی‌های گرم خود را به محض آماده شدن، میل کنید، باید کمی در عادت خود تجدید نظر کنید. مرکز تحقیقات سرطان سازمان ملل، بخشی است که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی فعالیت می‌کند. این نهاد اعلام کرده که قهوه را نمی‌توان به عنوان یک نوشیدنی سرطان‌زا طبقه بندی کرد. گزارش مورد نظر نتیجه‌ی بیش از ۱٫۰۰۰ تحقیقی است که در این خصوص انجام شده است. پس در اینصورت مصرف قهوه و انواع نوشیدنی‌های گیاهی در دمای معمول قابل خوردن، نمی‌تواند خطری را متوجه مصرف‌کنندگان کند. اصلی‌ترین سرطانی که با مصرف داغ نوشیدنی‌ها گریبان مصرف‌کنندگان را می‌گیرد، سرطان مری است.

سازمان بهداشت جهانی از سال ۱۹۹۱ میلادی قهوه را به عنوان یکی از عوامل احتمالی بروز سرطان مثانه قرار داده بود، اما تحقیقات انجام شده از آن زمان تاکنون، نشان داده که مصرف قهوه ربطی به ابتلا به سرطان مثانه ندارد. انستیتو تحقیقاتی سرطان آمریکا به این موضوع اشاره کرده که علاوه بر اینکه قهوه نمی‌تواند عاملی برای سرطان باشد، بلکه به عنوان یک عامل مقابله کننده با سرطان نیز عمل می‌کند. مرکز سرطان شناسی سازمان ملل با دعوت از ۲۳ محقق برای مطالعه‌ی تحقیقات انجام شده، به این موضوع اشاره کرده که نوشیدن چای گیاهی و قهوه را نمی‌توان جزو دلایل ابتلا به سرطان طبقه بندی کرد. البته این نهاد به این موضوع اشاره کرده که مصرف نوشیدنی‌هایی که دمایی بیش از ۶۵ درجه سانتیگراد داشته باشند، می‌تواند باعث بروز سرطان مری شده و از این‌رو این مورد در لیست عواملی که احتمالا باعث بروز سرطان می‌شوند، طبقه بندی شده است. نکته جالب توجهی که نتیجه‌ی این تحقیقات را برای ما ایرانی‌ها نیز مهم می‌کند، انتخاب جامعه‌ی آماری مورد آزمایش توسط سازمان بهداشت جهانی است. براساس اطلاعات ارائه شده، مرکز سرطان شناسی سازمان ملل با مطالعه‌ی تحقیقات در کشورهایی نظیر ایران، چین و آمریکای لاتین که اغلب چای در دمایی بیش از ۷۰ درجه صرف می‌شود، به این نتیجه رسیده است. کریستوفر وایلد، مدیر مرکز سرطان شناسی سازمان ملل در این خصوص می‌گوید: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن داغ مایعات را می‌توان به عنوان یکی از عوامل احتمالی ابتلا به سرطان مری در نظر گرفت، اما خود نوشیدنی‌ها عاملی برای ابتلا به سرطان نیستند. آیا شما نیز جزو افرادی هستید که چای یا قهوه‌ی خود را در دمای بالا مصرف می‌کنید؟

منبع: مجله خبری فرادون


تاریخ : شنبه 22 خرداد 1395
بازدید : 121
نویسنده : ایمان علیزاده

پروتئین ها و مواد غذایی با انرژی بالا را باید در ردیف مواد غذایی مورد استفاده توسط افرادی قرار دهیم که قصد اضافه وزن دارند. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با رژیم های غذایی سالم و افزایش وزن در اختیار شما قرار می دهیم.

رژیم غذایی نقشی اساسی در افزایش وزن، کاهش وزن و عضله سازی دارد. یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ریزی شده زمانیکه شما قصد افزایش وزن را دارید حائز اهمیت است زیرا باید غذاهایی را انتخاب کنید که انرژی و مواد مغذی بدن شما را فراهم کنند.

مواد غذایی که باید بطور روزانه بخورید عبارتند از:

  • میوه ها، سبزیجات و حبوبات.
  • گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ و پنیر.
  • نان غلات کامل و ماکارونی.
  • محصولات لبنی کم چرب.
  • آجیل و دانه ها.

رژیم غذایی سرشار از پروتئین: پروتئین ها برای ساخت عضله مورد نیاز می باشند. شما باید یک رژیم غذایی با میزان پروتئین بالا را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا در صورتیکه در حال انجام تمرینات قدرتی هستید انرژی مورد نیاز را بدست آورید. گوشت بدون چربی، تخم مرغ، ماهی، حبوبات و شیر حاوی مقادیر بالایی از پروتئین هستند. همچنین مکمل های پروتئینی نیز وجود دارند که پس از مشورت با متخصص تغذیه می توانید از آنها استفاده کنید.

مصرف کربوهیدرات: اگر چه اکثر افراد مواد غذایی که میزان کربوهیدرات کمتری دارد را مصرف می کنند، اما فراموش نکنید که کربوهیدرات ها برای بدست آوردن انرژی ضروری می باشند. کربوهیدرات تصفیه شده را می توانید در سیب زمینی، گندم و یا دانه کامل بیابید.

مصرف چربی های سالم: چربی های ضروری برای بدست آوردن انرژی و حفظ سلامت شما مناسب است. اگرچه مقدار بسیار کمی باید مصرف گردد اما این چربی های غیر اشباع را می توانید در روغن زیتون، روغن ماهی و روغن کبد پیدا کنید و از مصرف روغن سرخ شده و غذاهای چرب خودداری نمایید. بخاطر داشته باشید که همراه با یک رژیم غذایی سالم باید مقادیر کافی آب بنوشید و مصرف محصولات حاوی کافئین را محدود کنید.

راهنمای رژیم غذایی

امری ضروری است که برای کاهش و یا افزایش وزن زیر نظر مربی ورزشی اقدام نمایید و در عین حال رژیم غذایی شما باید تحت نظر متخصص تغذیه تنظیم شده باشد.

هرگز با شکم پر و یا خالی ورزش نکنید. همچنین مطمئن شوید که بدن شما هیدراته است. هیچکدام از وعده های غذایی را حذف نکنید. بجای آن می توانید 3 یا 4 مرتبه در روز وعده های غذایی کوچک داشته باشید. در نهایت همراه با رژیم غذایی و ورزش به یاد داشته باشید که استراحت مناسب و خواب کافی در شب نیز ضروری است.

منبع: مجله خبری فرادون


تاریخ : چهار شنبه 12 خرداد 1395
بازدید : 172
نویسنده : ایمان علیزاده

نعناع گیاهی است علفی و چند ساله که علاوه بر ساقه زیر زمینی که گیاه را در خاک مستقر می سازد دارای ساقه هوایی نیز هست. از محل گره های ساقه که در تماس با زمین است ریشه های خارج شده که ساقه جدید را درست می کند. بنابراین اگر شما فقط یک ساقه نعناع در باغچه خود بکارید بزودی تمام باغچه شما پر از نعناع می شود.

برگهای نعناع بیضی شکل، نوک تیز و دندانه دار می باشند. گلهای آن بسته به نوع نعناع ممکن است قرمز،‌ ارغوانی یا سفید باشد. نعناع در مناطق معتدل و آفتاب گیر بخوبی رشد می کند. نعناع از قدیم الایام بعنوان یگ گیاه معطر و اشتها آور و برای ناراحتی های دستگاه گوارش بکار رفته است. بقراط پدر علم طب از نعناع در نوشته های خود یاد کرده است در قرون وسطی از نعناع در معالجه بیماریها و برای التیام زخم ها و درمان درد گزیدگی زنبور و سگ هار استفاده می شود.

ترکیبات شیمیایی:

نعناع دارای ماده ای بنام منتول می باشد که ایجاد احساس خنکی در دهان می کند. مقدر منتول در نعناع بسته به نوع آن از ۳۵% تا ۵۵% تغییر می کند که البته اگر نعناع دیر کنده شود مقدر منتول آن تا حدود ۳۰% پائین می آید .

خواص داروئی:

نعناع از نظر طب قدیم ایران نسبتا گرم و خشک است و از نظر خواص دارویی از پونه قوی تر است. از نعناع اسانس، روغن و تنتور تهیه می کنند که مصارف طبی مختلفی دارد.

۱) نعناع باد شکن است و گاز معده و روده را از بین می برد.

۲) نعناع تقویت کننده معده و بدن است.

۳) نعناع ضد تشنج و ضد سرفه است.

۴) یک فنجان چای گرم نعناع سینه را آرام می کند.

۵) نعناع مسکن،‌ آرام بخش و قاعده آور است.

۶) استفاده از نعناع درد شکم را برطرف می کند.

۷) نعناع درمان سرما خوردگی و آنفوانزا می باشد.

۸) نعناع ناراحتی های عصبی را برطرف می کند.

۹) برای تسکین درد دندان نعناع را در دهان گذاشته و بجوید.

۱۰) آشامیدن چای نعناع و یا عصارع نعناع خونریزی سینه را قطع می کند.

۱۱) کمپرس نعناع درد سینه و پهلو را از بین می برد.

۱۲) نعناع کرم های روده و معده را می کشد.

۱۳) برای از بین بردن سکسکه و دل بهم خوردگی و استفراغ نعناع را با آّ انار ترش بخورید.

۱۴) نعناع ادرار را زیاد می کند. ۱۵) برای رفع قولنج و دردهای روده معده و هضم نشدن غذا چای نعناع بنوشید.

۱۶) برای از بین بردن گلو درد چای نعناع غرغره کنید.

۱۷) نعناع معرق است بنابراین تب را پائین می آورد.

۱۸) در هنگام سرماخوردگی بینی را با چای نعناع بشوئید.

۱۹) یکی از فرآورده های نعناع اسانس نعناع است که از تقطیر برگ و سرشاخه های گلدار نعناع تحت اثر بخار آب تهیه می شود و دارای ۵۰% تا ۷۰ % منتول می باشد. اسانس نعناع که در کشور انگلستان تهیه می شود شهرت خاصی درد. این اسانس بعنوان تقویت کننده معده بادشکن، ضد عفونی کننده،‌ رفع دل پیچه بچه ها و اسهال بکار می رود. برای استفاده از اسانس نعناع کافی است که مقدر یک تا سه قطره آنرا با یک لیوان آب و یا نوشابه مخلوط کرده و بنوشید.

۲۰) اسانس نعناع را نباید بمقدر زیاد برای کودکان و نوزادان استفاده کرد زیرا روی حرکات تنفسی و قلب اثر گذاشته و ممکن است که خطرناک باشد.

۲۱) اگر اسانس نعناع به مقدار زیاد مصرف شود فشار خون را بالا برده و موجب حالت تهوع، استفراغ و درد معده و حرکات دری را از بین می برد.

۲۲) برای رفع سردردهای میگرنی می توان پمادی بصورت زیر تهیه کرد و در نقطه ای که درد می کند بمالید. اسانس نعناع ۳گرم روغن زیتون ۲ گرم لانولین ۵ گرم

۲۳) برای ضد عفونی کردن بینی محلولی بصورت زیر تهیه کرده و به مقدار پنج قطره در هر سوراخ بینی بچکانید. اسانس نعناع ۱ گرم روغن بادام شیرین ۴۰ گرم

۲۴) اگر بدن شما خارش درد مقدر ۲ گرم اسانس نعناع را در ۵۰ گرم وازلین ریخته، خوب با هم مخلوط کرده و در محل خارش بمالید. اگر از بیماری رماتیسم و آرتروز رنج می برید از روغن نعناع استفاده کنید طرز استفاده از آن به این صورت است که ۲ قطره روغن نعناع را با یک قاشق سوپخوری روغن بادام مخلوط کرده و محل های دردناک را با آن ماساژ دهید.

۲۵) برای رفع سردرد از کمپرس نعناع استفاده کنید بدین ترتیب که ۱۰ قطره روغن نعناع را با یک لیوان آب سرد مخلوط کرده و در یک کاسه بریزید سپس یک پارچه که به اندازه پیشانی باشد در آن فرو برده آب اضافی آنرا بگیرید و روی پیشانی و شقیقه ها بگذارید تا سردرد برطرف شود.

۲۶) نعناع بهترین دوست کبد است. کبد را تمیز کرده وص فرا را رقیق می کند و کلسترول خون را پائین می آورد. برای این مورد چای نعناع را قبل از غذا بنوشید.

۲۷) نعناع با تمام خواصی که گفته شد اگر زیاد مصرف شود سیستم گوارشی را تحریک می کند اگر شما دو تا سه فنجام چای نعناع در روز بنوشید بهتر است که بعد از دو هفته چند روزی آنرا قطع کرده و دوباره شروع کنید.

طرز استفاده: در قسمت بالا توضیح داده شد.

مضرات : مضرات خاصی برای آن بیان نشده است.

منبع: مجله خبری فرادون



:: برچسب‌ها: خواص نعناع ,
تاریخ : 12 خرداد 1395
بازدید : 93
نویسنده : ایمان علیزاده
در حال حاضر سالم غذا خوردن به آن اندازه که مردم تصور می کنند پیچیده نیست. یکی از گام های اساسی که در این رابطه وجود دارد مصرف غذاهای مشتق شده از گیاهان، سبزیجات، میوه ها، غلات و حبوباتی نظیر نخود، لوبیا، عدس است. همچنین محدود شدن مصرف غذاهای فرآوری شده را نیز نباید نادیده گرفت. در این مقاله سعی بر آن داریم تا نکاتی را در رابطه با مصرف غذاهای سالم و دنبال نمودن یک رژیم غذایی سالم مورد بررسی قرار دهیم.

ـ مصرف مواد غذایی متنوع : نمی توان گفت که تمام مواد مغذی موجود در مواد غذایی که به سلامت ما کمک می کنند شناسایی شده اند. به همین علت مصرف مواد غذایی بصورت گوناگون و متنوع سبب می شود این اطمینان حاصل گردد که بدن شما مواد مغذی گوناگونی را دریافت کرده است و پتانسیل مبارزه با بیماری ها در شما وجود دارد.
ـ دقت در میزان مصرف : بدون شک می توانید تمام کلم بروکلی و اسفناج موجود را بخورید اما در رابطه با غذاهایی با میزان کالری بالا باید مقدار مصرفی را کنترل کنید. بطور مثال در رستوران بجای غذای اصلی می توانید پیش غذا سفارش دهید و یا ظرف غذای خود را با دوستتان شریک شوید. همیشه برچسب های میزان کالری موجود بر روی مواد غذایی را مطالعه کنید. گاهی اوقات امکان دارد بسته های کوچک حاوی میزان کالری باشند که بیش از یک وعده غذایی شما را در برمی گیرد.
ـ مصرف مقدار زیادی سبزیجات : برای یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری در روز باید نصف فنجان سبزیجات و دو فنجان میوه مصرف کنید. اگر عادت به خوردن میزان کمتری از ۲۰۰۰ کالری دارید بدون شک می توانید از تعداد میوه ها و سبزیجات مصرفی بکاهید. سبزیجات سبز ، نارنجی و قرمز را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مواد مغذی، فیبر و سایر ترکیبات موجود در این مواد غذایی ممکن است به محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان و بیماری های دیگر کمک کند. مصرف میوه بیش از آب میوه سرشار از فیبر است.
ـ مصرف غلات کامل : حداقل نیمی از دانه های مصرفی شما باید غلات کامل نظیر گندم و جو کامل باشد. غلات کامل حاوی سبوس و جوانه هستند در نتیجه سرشار از مواد مغذی و فیبر می باشند.
ـ محدود کردن قند : کربوهیدرات تصفیه شده در نان سفید ، ماکارونی و اکثر میان وعده از فیبر کمتری برخوردار است و همچنین از بسیاری از مواد مغذی محروم است. فراموش نکنید مواد غذایی که حاوی قند صنعتی می باشند همانند نوشابه و آب نبات باید محدود و یا بطور کلی حذف شوند. این مواد حاوی کالری نیستند اما افزایش وزن را در پی خواهند داشت. بسیاری از غذاهای شیرین نیز حاوی چربی می باشند بنابراین سرشار از کالری متراکم هستند.
ـ افزایش مصرف ماهی و آجیل : آجیل ، ماهی های چرب و روغن های گیاهی حاوی چربی های اشباع نشده و سالم هستند. بسیاری از تحقیقات نسان می دهد که هرچند این مواد غذایی سرشار از کالری هستند اما منجر به افزایش وزن نخواهند شد. بنابراین بهتر است که آنها را جایگزین غذاهای پرچرب دیگر کنیم. مثلا از روغن زیتون یا کانولا بجای کره استفاده کنیم. ماهی ها نیز خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند و سرشار از امگا ۳ می باشند که جز چربی های مفید طبقه بندی می شود.
ـ کاهش مصرف چربی های حیوانی : چربی های اشباع شده موجود در گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده سبب افزایش کلسترول بد می شوند. سعی کنید مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و یا از گوشت بدون چربی ، مرغ بدون پوست و لبنیات کم چرب استفاده کنید. پس ایده خوبی می باشد که از چربی های مفید نظیر ماهی و آجیل بجای گوشت استفاده کنید.

مجله خبری فرادون]]>

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله خبری فرادون و آدرس magfaradoon.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com